Zasady reklamacji towarów spożywczych zostały bardzo ściśle uregulowane w polskim prawie. Ma to związek ze szczególnym charakterem artykułów żywnościowych, które podlegają szybkim procesom mikrobiologicznym.
W myśl powszechnie obowiązujących przepisów, konsument ma prawo do reklamacji towaru żywnościowego, który jest niezgodny z umową, w terminie w terminie trzech dni, licząc od momentu otwarcia (lub dnia sprzedaży). Konsument powinien ponadto zawiadomić sprzedawcę przed upływem daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Problem z żywnością jako towarem konsumpcyjnym, ma znaczenie szczególne, ponieważ wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia człowieka. Jednocześnie, dość często zdarza się, że zakupione produkty są niezdatne do konsumpcji, w takim przypadku należy niezwłocznie złożyć reklamację.
Należy pamiętać, że na jakość towarów żywnościowych wpływ ma szereg czynników (już sam transport, nawet krótki, w niewłaściwej temperaturze wpływa bezpośrednio na przydatność produktu do spożycia).
W przypadku, gdy produkt (towar) jest niezgodny z umową, konsumentowi przysługuje ustawowe prawo do żądania doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową. W tym zakresie konsument może żądać zatem nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy (chyba że wymiana bądź naprawa są niemożliwe albo wiążą się z koniecznością poniesienia nadmiernych kosztów). Należy podnieść, że w myśl obowiązującego prawa w pierwszej kolejności sprzedawca powinien doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową. W tym zakresie konsument powinien złożyć sprzedawcy stosownej treści oświadczenie. Przy czym zarówno naprawa, jak i wymiana są nieodpłatne, co oznacza, że kupujący nie powinien ponosić żadnych kosztów reklamacji.
Natomiast, w przypadku gdy naprawa bądź wymiana towaru nie są możliwe, wówczas konsument może domagać się obniżenia ceny albo ostatecznie odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy.
Sprzedawca, po otrzymaniu reklamacji artykułu spożywczego ma obowiązek ją rozpatrzyć. Oznacza to, że nie może odesłać konsumenta „z kwitkiem” przerzucając odpowiedzialność za produkt np. importera czy producenta albo powołując się na regulamin sklepu. Roszczenie kupującego powinno zostać rozpatrzone niezwłocznie po złożeniu reklamacji. Konsument powinien posiadać jednak dowód zakupu danego towaru (paragon). W przypadku, gdy nie ma możliwości wymiany towaru, wówczas za zgodą obu stron, może dojąć do obniżenia jego ceny musi (przy czym określenie nowej ceny powinno mieć oparcie w wartości rynkowej towaru w dniu zawarcia umowy).
Ostatnim uprawnieniem konsumenta jest możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży. Przy czym, w przypadku gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna, konsument nie może od takiej umowy odstąpić.
Trzeba ponadto pamiętać, o niezwykle krótkim terminie do złożenia reklamacji dotyczącej artykułów żywnościowych. W myśl obowiązujących przepisów, konsument traci bowiem uprawnienia z tytułu niezgodności artykułu spożywczego (żywnościowego) z umową, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu takiej niezgodności. Oznacza to, że:
- termin na złożenie reklamacji w przypadku towaru paczkowanego wynosi 3 dni, licząc od dnia otwarcia opakowania,
- termin do złożenia reklamacji w przypadku towaru odmierzanego w miejscu zakupu, sprzedawanego luzem labo dostarczanego kupującemu wynosi 3 dni, licząc od dnia sprzedaży albo otrzymania towaru.
Więcej na temat reklamacji różnych artykułów można przeczytać na https://www.kbkinfo.com i jego niemieckiej wersji https://www.de.kbkinfo.com/die-kreditkarte-kosten-und-vorteile .
Komentarze
Anetka
Konsumentka