nagłówek

Reklamacja towaru

Pan Nowak zakupił w sklepie osiedlowym odkurzacz marki XX, za kwotę ponad 3500 zł, który według zapewnień sprzedawcy swoją nowoczesną technologią, ekonomicznością, szybkością, skutecznością odkurzania oraz bezgłośną pracą jest wyjątkowy i przebija wszystkie inne odkurzacze na rynku. Tymczasem już w czasie pierwszego odkurzania (parę dni po zakupie) okazało  się, że ów wspaniały sprzęt nie tylko wcale nie jest cichy (o czym poinformowali naszego bohatera sąsiedzi) ale w dodatku „słabo ciągnie” co znacznie wydłuża czas odkurzania, a tym samym zwiększa pobór prądu. Pan Nowak nie jest zadowolony z odkurzacza, ma paragon i zastanawia się nad oddaniem go do sklepu, nie wie jednak czy może tak zrobić, zwłaszcza że w sklepie wisiała odstraszająca informacja z napisem: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się!”.

Dręczący pana Nowak problem to również istota problematyki reklamacji zakupionego przez konsumenta towaru, która uregulowana została Ustawą „o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Przepisy tego aktu wprowadziły pewne zmiany w stosunku do zasad reklamacji obowiązujących wcześniej. Wspomnianą ustawą wprowadzono nowe w polskim prawie konsumenckim pojęcie niezgodności towaru z umową (w miejsce dotychczasowej tzw. rękojmi za wady), zmiana ta polega przede wszystkim na tym, że niezgodność towaru z umową nie musi wcale oznaczać defektu, jakiejś konkretnej wady rzeczy. Wystarczy, że dany towar nie posiada cech o istnieniu, których w momencie zakupu byliśmy zapewniani. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa przez okres 2 lat licząc od momentu zakupu. Wracając, zatem do naszego bohatera- był on przez sprzedawcę zapewniony, że zakupiony odkurzacz jest ekonomiczny, cichy, niezwykle skuteczny i szybki, tymczasem okazało się, iż żadnej z opisywanych cech nie posiada - czyli już w momencie wydania niezgodność z umową (albo jej przyczyny) istniała. A zatem fakt, że towar nie jest taki jaki wedle zapewnień czy informacji miał być oraz fakt, że od momentu zakupu minęło zaledwie kilka dni oznacza, że nasz bohater skutecznie może feralny odkurzacz reklamować. Jeżeli tak jak pan Nowak zdecydujemy się zareklamować zakupiony produkt musimy koniecznie pamiętać o paragonie – bez niego nie mamy dowodu nabycia towaru u danego sprzedawcy, a także o tym że niezgodność z umową powinniśmy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od momentu jej stwierdzenia. Teraz pozostaje nam dowiedzieć się czego możemy się od sprzedawcy domagać.

Ustawa „o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej”, przyznaje nam prawo do żądania w pierwszej kolejności nieodpłatnej naprawy bądź wymiany rzeczy, przy czym wybór należy do nas konsumentów, jeżeli jednak:

  • konsument nie może żądać wymiany bądź naprawy gdyż są niemożliwe albo zbyt kosztowne, albo
  • sprzedawca nie naprawi (wymieni) towaru w odpowiednim czasie, albo
  • naprawa albo wymiana oznaczałaby dla konsumenta poważne problemy

to wówczas możemy żądać od sprzedawcy albo odpowiedniego obniżenia ceny rzeczy albo możemy od umowy odstąpić- wybór w takiej sytuacji należy do nas samych. Od umowy odstąpić nie możemy tylko wówczas,  gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

A zatem pamiętajmy, że nie tylko w sytuacji gdy zakupiona rzecz ma ewidentną wadę ale także gdy towar nie jest taki jaki według umowy (zapewnień sprzedawcy, informacji, oferty) być powinien, mamy prawo do skutecznej reklamacji.

Hanna Bukowska LL.M.



Dodaj komentarz

Kod antyspamowy

Porady prawne

Ostatnie komentarze

  • Łączenie taśm przenośnikowych metodą wulkanizacji
    Arek1 15.04.2025 05:15
    Biznes oparty na gumie jest dosyć skomplikowany ale popularny w kraju. Wszelkie usługi jej serwisowania ...
     
  • Alimenty dla eks-małżonka
    Karonka 29.06.2024 18:14
    W tym wypadku zdecydowanie warto się skonsultowa ć z prawnikiem. W podobnej sprawie pomogli mi prawnicy ...
     
  • Skarga pauliańska
    Bodek 10.04.2024 07:44
    Nie.
     
  • Zasady reklamacji artykułów (produktów) spożywczych.
    Anetka 30.12.2022 09:38
    Ja zawsze pilnuję tego co kupuję :)uważam że trzeba zawsze reklamować towar, gdy coś jest nie tak.
     
  • Zasady reklamacji artykułów (produktów) spożywczych.
    Konsumentka 20.12.2022 10:47
    Z tą reklamacją towarów spożywczych, to w praktyce bywa różnie... A ludzie nie chcą się denerwować ...
     
  • Czy rzeczywiście można stracić prawo jazdy z powodu długów alimentacyjnych?
    Danka 03.12.2022 15:09
    Łatwiej za niepłacenie alimentów trafić do więzienia: https://pamietnikwindykatora.pl/nieplacone-alimenty-kara-pozbawienia-wolnosci/ ...
     
  • Ubranka dla dzieci - ręcznie szyte dla niemowląt i noworodków
    Klaraz 22.04.2022 18:55
    Żeby jeszcze te ręcznie szyte ubranka były w atrakcyjnych cenach to pewnie bym się skusiła :-)
     
  • Zasady dotyczące reklamacji mebli wykonanych na zamówienie - o czym należy pamiętać
    Konsumentka 11.04.2022 07:44
    No tak, zakup mebli na zamówienie jest trochę bardziej skomplikowany.. . Często takie sprawy kończą się ...
Copyright © 2025, Capitalis.pl All Rights Reserved.